MENU
Головна » 2008 » Березень » 26 » Мислення за критеріями Країни міркувань
19:43
Мислення за критеріями Країни міркувань

Відмінність між розумом і освітою в тому, що саме розум здатний забезпечити вам добре життя Чарльз Франклін Кеттерінг

 

Один із переможців Олімпійських ігор Країни міркувань радіє нагороді (фото: Віталій Грабар)

Нині у світі відмовляються від репродуктивного способу навчання – коли вчитель щось розповідає, а учень відтворює. Це вважають застарілою методикою минулого століття. Ідеальний спосіб навчання, на думку Олеся Яцківа, наукового співробітника Інституту прикладних проблем механіки і математики ім. Я. С. Підстригача НАН України, директора Центру з розвитку мислення, – коли дитина разом із педагогом є творцем власних знань.

Власне пан Яцків став ідейним натхненником і головним організатором Олімпійських ігор Країни міркувань, які відбулися у Львові минулої суботи. Це конкурс, або іншими словами – змагання дитячих інтелектів, який не має аналогів в Україні. Цікаво, що ще до проведення турніру в семи львівських школах і школі села Лапаївка пройшли по чотири уроки для учнів різних класів, на яких діти різного віку займалися за спеціально вибраною “мислительною програмою”. Їм пропонували певні типи завдань та інтенсивний тренінг. Результатом цих шкільних занять були змагання, проведені в школах.

Організатори передбачали, що загалом учасників конкурсу буде 240, проте зголосилося близько 300 дітей. До фіналу потрапили тільки 48 учнів, вісьмох визнали переможцями: по двоє з кожної вікової групи.

До проведення цього конкурсу Олесь Яцків готувався дуже відповідально. Він навіть консультувався з психологами стосовно сприйняття дітьми певного віку різних завдань. Цікаво, що найкраще з усіх учасників конкурсу, серед яких були учні від третього до шостого класу включно, показали себе в цих змаганнях четвертокласники. А абсолютним переможцем став учень п’ятого класу. Бо, як виявляється, саме в цьому віці мозок дитини найкраще працює над розв’язанням складних завдань.

Завдання розподілили за типами: малюнкові та словесні, логічні та логічно-комбінаторні, на просторову уяву тощо. За словами пана Яцківа, їх жодним чином не прив’язували до шкільної програми, вони не потребували знань із математики.

Важливо, що чимало шкіл, учні яких брали участь в Олімпійських іграх Країни міркувань, мають бажання з наступного навчального року  запровадити уроки за посібником “В країні міркувань”. Він вийшов друком 2000 року, фактично не має аналогів в Україні і став фундаментом до створення 2005 року Центру з розвитку мислення, що організував і провів Олімпійські ігри Країни міркувань. Як найкращий навчальний посібник він є переможцем у номінації “Підручник твоєї мрії” на міжнародному ярмарку “Книжковий сад-2002”. Свого часу у Львові його визнали найкращою книгою для дітей нового тисячоліття. Учні, батьки, вчителі користуються ним на факультативних заняттях, уроках математики і мови в початкових класах. Це своєрідна енциклопедія різних завдань, класифікованих за типами. Нині готують до друку вже третє видання посібника, і невдовзі його сумарний наклад становитиме 15 тис. примірників. Олесь Яцків як співавтор посібника “В країні міркувань” вже отримав чимало позитивних відгуків на нього, зокрема в мережі інтернет, де створено сторінку, на якій можна ознайомитися із цією книгою. Якось йому на електронну адресу прийшов лист, авторка якого повідомляла, що в Португалії відкривають українську школу, в якій хочуть навчати дітей за цим посібником.

“Підручник написано для учнів 1-4 класів, – розповідає пан Яцків. – Але відразу ж хочу зазначити, що призначено його не лише для них. Це означає, що хто не навчався за цим посібником у початкових класах школи, може робити це навіть у 5-8 класах”. До слова, Перша львівська академічна гімназія декілька разів закуповувала цей посібник для навчання учнів 5-7 класів.

“У посібнику є такі завдання, котрі не кожен дорослий розв’яже, – продовжує пан Яцків. – Але це не означає, що вони занадто складні для дітей і ті повинні їх розв’язувати лише самостійно. Суть у тому, що дитині ці завдання будуть зрозумілі, якщо їх пояснити. А після цього вона вже зможе сама розв’язувати схожі”. Він наголосив, що його Центр не ставить за мету навчити дітей теоретизувати. Ціль – навчити дітей мислити на інтуїтивному рівні. “Не треба, щоб вони вміли пояснити, як і чому все так відбувається. Це потрібно в старших класах. А учнів молодшого шкільного віку такими речами можна позбавити інтересу до навчання. Якби їх навчали їзди на велосипеді за книжками, вони, мабуть, ніколи не опанували б цього”. 

Центр із розвитку мислення – це львівська міська громадська організація, яка не має сталої “прописки”. Основна мета роботи цього центру – привернути увагу громадськості до інтелектуальної діяльності шляхом проведення в школах факультативних занять на доброчинні пожертви батьків. Заняття з навчання міркуванню відбуваються двічі на тиждень після уроків у школах “Дивосвіт”, “Світанок”, СШ №66, у Львівській класичній гімназії. Аби дітям було цікаво сприймати матеріал, проводять заняття в групах на розвиток пам’яті, спостережливості. 

Цікаво, що вчені та педагоги всього світу працюють над комплексною зміною та переорієнтацією шкільних програм. Скажімо, в Сінгапурі давно усвідомили, що нестача творчих і мислячих особистостей може стати на заваді розвитку економіки. У школах цієї країни запроваджено спеціальну програму з розвитку мислення, розробляють методики, які спрямовані проти механічного запам’ятовування матеріалу та сприяють розвитку творчого начала та критичних суджень. Створено центри з розвитку мислення, педагогів навчають новітнім методикам, на урядовому рівні запропоновано концепцію мислячої нації. Такі заходи щодо реформування освіти знайшли відгук у світі – і досвід Сінгапуру вивчають у США та в інших розвинених країнах. Навіть у Росії активно обговорюють концепцію нових освітніх технологій, створюють школи та центри розвитку мислення.

Головний організатор цього конкурсу має намір зробити його традиційним і проводити не лише раз на рік. “Дуже важливими є й інші такі конкурси. Але всі вони платні. А тут мали змогу не тільки абсолютно безкоштовно взяти участь у нашому конкурсі, а й отримати за це подарунки. До того ж, аби школярі могли долучитися до турніру, з ними проводили спеціальні заняття”, – наголосив директор Центру з розвитку мислення.

Content-Disposition: form-data; name="file1"; filename="" Content-Type: application/octet-stream
Переглядів: 651 | Додав: Admin | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Сайт управляється системою uCoz